Hvem står bag?
Kampagnerne "2 gange om ugen" og "Fisk i kantinen" drives af Landbrug & Fødevarer, der samler fødevarekategorier som fisk, skaldyr, kød, mejeri og frugt & grønt. Målet er at fremme bæredygtighed, kvalitet og lokale råvarer.
"Vi har samlet hele tallerkenen under ét, og det gør os stærkere i indsatsen for at fremme fisk og skaldyr i danskernes måltider," siger Flemming Nør-Pedersen, Viceadm. direktør hos Landbrug & Fødevarer.
Hvorfor fokus på fisk?
Danskerne spiser 68 % mere fisk end i 2008, men vi når endnu ikke de anbefalede 350 gram om ugen. Ved at spise fisk to gange om ugen kan vi både forbedre sundheden og øge efterspørgslen på fisk og skaldyr med op til 33 %.
Information og viden til fri afbenyttelse
Alene fra 2gangeomugen.dk sendes der hver anden uge nyhedsbrev til over 20.000 forbrugere, der ønsker inspiration til ugens to fiskeretter. Derudover vil dialogen med detailhandel, Food Service og leverandører fortsætte med en opfordring til, at også de inspirerer danskerne til fisk hver uge via deres kanaler.
Fisk & Skaldyrspartnerskabets indsats
Partnerskabet arbejder målrettet for at fremme salget af fisk og skaldyr gennem:
- Forbrugerrettede kampagner: Opskrifter, nyhedsbreve til 20.000 abonnenter og sæsonbaserede initiativer.
- Dialog med detailhandel og foodservice: Samarbejde om inspiration til "2 gange om ugen" via tilbudsaviser, nyhedsmails og bæredygtige løsninger.
- Uddannelse og netværk: Temadage, seminarer og kurser for leverandører, kantiner og grossister.
Fordele ved medlemskab
Som medlem får din virksomhed:
- Adgang til mærker som "Spis Fisk 2 gange om ugen" og "Dansk Fisk i Sæson".
- Grafisk materiale og indsigt i markedstal fra bl.a. DTU og Nielsen.
- Nyhedsbreve med opskrifter, analyser og salgsdata.
Kontingent: Beregnes ud fra omsætning og opkræves årligt. Opsigelse skal ske med 6 måneders varsel inden nyt kalenderår.
Vores mål
Få danskerne til at spise 350 gram fisk om ugen for at styrke sundheden, bæredygtigheden og fødevaresektoren.
Bliv en del af partnerskabet i dag!
Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan I kan være med til at gøre en forskel.
